כימיה

הכשרת מדענים - הדור הבא

 סטודנטית מבצעת ניסוי בפקולטה לכימיה

הפקולטה לכימיה ע"ש שוליך מעניקה בסיס איתן לפיתוח מדעי ואקדמי. הפקולטה מובילה במחקר הכימי, המחולק לחמישה תתי-תחומים: כימיה אורגנית | אי-אורגנית |אנליטית | פיזיקלית | תיאורטית. תחומים אלה מהווים בסיס למחקרים בינתחומיים מודרניים בננוטכנולוגיה, אנרגיה ירוקה, ביוכימיה מולקולרית, אלקטרוניקה מולקולרית, פיתוח תרופות ועוד. הפקולטה מציעה תוכניות לימודים עדכניות, מעבדות סטודנטים מהמשוכללות בעולם, ציוד מתקדם וכיתות לימוד מאובזרות כקרקע פורייה להשכלת הדור הבא של מדענים. הכימיה המודרנית נמצאת בצומת המדעים וחופפת להנדסה, לפיזיקה ולביולוגיה. על מגוון יישומי הכימיה במדע והתעשייה תעיד בין היתר העובדה שפרס נובל לכימיה הוענק בשנים האחרונות לשלושה מרצים מהטכניון מפקולטות שונות: שניים מרפואה ואחד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים.

במה עוסקים הכימאים המודרניים

בוגרי המסלול לכימיה מבוקשים מאוד במגוון נרחב של מוסדות מחקר, הוראה ותעשיות מתקדמות. בשנים האחרונות גובר במיוחד הביקוש לבוגרי כימיה בחברות הזנק (סטארט-אפ), אשר עוסקות בתחומי הביוטכנולוגיה | טכנולוגיות רפואיות | ננוטכנולוגיה | התקנים אלקטרוניים | פיתוח חומרים חדשים וכו'. זאת בנוסף לביקוש בתעשיות הוותיקות יותר, כגון אלו אשר עוסקות בפיתוח תרופות | פולימרים | כימיקלים | חומרי דלק | דשנים וצבעים | פיתוח זנים חדשים בחקלאות | הדברת מזיקים. כימאים דרושים לעבודה באוניברסיטאות ובמכללות בתפקידי הוראה ומחקר | במכוני מחקר רפואיים | במעבדות המפקחות על איכות הסביבה | במחקר ופיתוח במערכת הביטחון ובתעשיות הצבאיות | במעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה | בכל מוסדות המחקר האחרים, ציבוריים ופרטיים, אשר עוסקים בפיתוח של טכנולוגיות חדשות.

למעוניינים בלימודים לתארים גבוהים (מגיסטר ו/או דוקטורט), לימודי הכימיה מעניקים בסיס איתן המאפשר להם להשתלב בתחומי מחקר מגוונים בארץ ובעולם.

היתרון בטכניון

הפקולטה נהנית משיתופי פעולה עם פקולטות כמו: פיזיקה, ביולוגיה, מדע והנדסה של חומרים, הנדסת חשמל ורפואה. בשל סמיכותן ומיקומן דווקא בטכניון, מצליחים המדענים לקדם יחד את המחקר העולמי.

תחומי המחקר

תחומי המחקר בהם עוסקים חברי הסגל בכימיה ותלמידי המחקר שלהם כוללים: סינתזה ומנגנוני תגובה בכימיה
סטודנטית מבצעת דגימות במעבדהאורגנית, אי-אורגנית וביו-אורגנית | כימיה אורגנו-מתכתית | מכונות מולקולריות |פוטוכימיה | כימיה תרופתית | חומרים אנטי-סרטניים | סינתזה ומנגנונים אנזימטיים | כימיה של תרכובות סיליקון | כימיה סופרמולקולרית | שיטות אלקטרואנליטיות חדישות | קריסטלוגרפיה וריאקציות כימיות במצב המוצק | קינטיקה כימית ודינמיקה מולקולרית | כימיה קוונטית וחישובית | הדמיה מולקולרית |ספקטרוסקופיה מולקולרית | תהודה מגנטית | ספקטרוסקופיות אולטרה מהירות | אלקטרוניקה מולקולרית.

תוכנית הלימודים

כמו בכל פקולטה בטכניון, הסמסטרים הראשונים מתחילים עם קורסי בסיס. לאחר מכן, עורכים הסטודנטים היכרות מעמיקה עם תתי התחומים שהוזכרו לעיל. כל זאת, תוך רכישת מיומנות וביצוע ניסויים במעבדות חדישות ובמכשור מתקדם, מהמשוכללים בעולם.

תוכנית לימודים משולבת

הנדסת חומרים וכימיה

המסלול הנדסת חומרים וכימיה משותף לפקולטה לכימיה ולפקולטה למדע והנדסה של חומרים.

זהו מסלול חד-חוגי, הנמשך ארבע וחצי שנים וכולל מקצועות לימוד ממסלול הלימודים בכימיה, ומקנה תואר מהנדס. למידע נוסף הקליקו

תוכנית לימודים משותפת

ביוכימיה מולקולרית

תוכנית לימודים משותפת לפקולטות לכימיה ולביולוגיה. תוכנית הלימודים מקנה בסיס מוצק בכימיה של מערכות ביולוגיות ומאפשרת לבוגרים להשתלב בתעשיות עתירות המדע או להמשיך לתארים גבוהים בתחומים המדעיים הנ"ל.

מגמת ה"זנק" לתואר שני בכימיה לסטודנטים מצטיינים

מטרת המגמה היא להכשיר סטודנטים מצטיינים למחקר בכימיה בשלבים מוקדמים של התואר הראשון ולאפשר להם לסיים לימודים לתואר שני עם תזה מחקרית במסלול ישיר תוך 4.5 שנים. התוכנית כוללת מלגות מוגדלות ועבודת מחקר מהשנה השנייה ללימודים.

שילוב תלמידי תיכון בלימודים אקדמיים

  • הפקולטה לכימיה ע"ש שוליך מקיימת תוכנית לימודים לתלמידי תיכון "ארכימדס". התוכנית מאפשרת לתלמידי תיכון ללמוד בטכניון כבר במהלך הלימודים בבית הספר התיכון (שנה א, 11 נקודות זכות ואפשרות לצבור עד 30 נקודות זכות או יותר).
  • תלמידים שהשתתפו באולימפיאדה לכימיה או מתמטיקה או פיזיקה, יתקבלו ללא התחשבות בציוני הבגרות ובציון הבחינה הפסיכומטרית.

מלגות ופרסי הצטיינות על שם שוליך

הפקולטה לכימיה מעניקה לסטודנטים במסלולי הפקולטה- מלגות למימון שכר לימוד כמו כן פרסים בגין הצטיינות אקדמית במהלך הלימודים לתואר ראשון.
לפרטים נוספים - גלית ויצמן | galitwe@technion.ac.il

מחוויותיהם של הבוגרים

דביר הריס, בוגר תואר שני בפקולטה לכימיה

הרומן שלי עם הפקולטה לכימיה ע"ש שוליך התחיל כבר בכיתה י', אז השתלבתי בתוכנית "ארכימDvir_picדס", אשר שמה לעצמה מטרה להכיר לבני נוער סקרנים אשר לא מסתפקים בתשובה "ככה" לשאלה "למה דברים מתנהגים כמו שהם?", את עולם הכימיה ברמה גבוהה ועניינית.

בתוכנית נחשפתי למגוון רחב של תחומים אשר הכימיה קשורה אליהם, בין אם ברמה האקדמית/עיונית ובין אם ברמת התעסוקה/קריירה.

המרצים והמתרגלים השאירו עליי רושם מאוד חיובי והעבירו את החומר בכיתה בצורה מובנת ובהירה, תמיד היו מוכנים להישאר עוד כמה דקות כדי שבאמת תבין את העניין הקטן הזה שלא ברור לך ב-100%, ובאופן כללי היחס של כל הצוות האקדמי הרגיש לי כיחס לאינדיבדואל ולא ל-"עוד סטודנט".

מעבר לקורסים העיוניים בכיתות, מעבדות הסטודנטים היו מאובזרות ומנוהלות ברמה גבוהה מאוד ואיתגרו אותי ואת חבריי במיני-פרוייקטים לכל דבר ועניין, בתחילה דרשו חשיבה עצמאית ותכנון מחקר ולאחר מכן התנסות מעשית בתרגום הידע התיאורטי שצברנו עוד במהלך התואר הראשון לכדי יצירת חומרים חדשים ופיענוח תהליכים כימיים.

מהסיבות האקדמיות האלה, לאחר שסיימתי את השירות הצבאי לא היה לי ספק לאיפה אני חוזר כדי לסיים את התואר הראשון – רק לפקולטה לכימיה בטכניון.

לקראת סיום התואר הראשון (שהיה במסגרת מסלול ביוכימיה מולקולרית), בחרתי לבצע פרוייקט מחקר מלא במעבדתו של דיקן הפקולטה פרופ' נעם אדיר, אשר מנסה (ומצליח) להבין כיצד חלבונים מתנהגים על סמך פתירת המבנה שלהם באמצעות קריסלוגרפיית אקס-ריי ומיקרוסקופיית אלקטרונים. ההתנסות האמיתית במחקר עצמאי במסגרת הפרוייקט הייתה חוויה מעצבת עבורי, אשר גרמה לי להמשיך עם המחקר שלי לתוך התואר השני במסגרת הפקולטה לכימיה, אשר בתורו הפך להיות דוקטורט, שניהם גם הם במעבדתו של פרופ' נעם אדיר.

רבים מחבריי למחזור המשיכו לתארים מתקדמים במגוון רחב ביותר של תחומים: כימיה אורגנית, כימיה אנליטית, כימיה אי-אורגנית, כימיה פיזיקלית ואפילו ביולוגיה, הנדסה כימית, הנדסת ביוטכנולוגיה-ומזון והנדסת חומרים. הבסיס המדעי של כולנו היה רחב דיו ועם תו תקן של הרמה הגבוהה של הפקולטה לכימיה בטכניון, כדי לשמש לנו קרש קפיצה לתחנה הבאה בקריירה האקדמית שלנו. כמובן שחלק מחבריי למחזור בחרו להשתלב במגוון התעשיות הגדול שיש בארץ למחקר הכימי על שלל אפיקיו לאחר סיום התואר הראשון – תעשיית המזון, תעשיית התרופות, תעשיית הדלקים והשמנים ועוד.

ברמה החברתית, הפקולטה לכימיה שמה לעצמה דגש לעודד אינטרקציה גם בין הסטודנטים לבין עצמם וגם בין הסטודנטים לחברי הסגל – מסיבות, ערבי קריוקי, "על האש" ואפילו סתם במסדרונות הפקולטה, כולם לוקחים חלק ביצירת אווירה כללית מאוד חיובית ואינטרקטיבית.

לסיכום, אם מעניין אתכם לדעת איך דברים עובדים ברמה האטומית, ואתם רוצים מקום שיאפשר לכם התפתחות מקצועית בסטנדרט הגבוה ביותר מבלי לוותר על חיי חברה, אני יכול להמליץ בלב שלם על הפקולטה לכימיה ע"ש שוליך בטכניון.

 בהצלחה!

פנו אלינו

לאה וייץ | chleah@technion.ac.il | 04-8293725
chemistry.technion.ac.il

תוכנית הלימודים

תוכנית הלימודים בכל מסלול לימודים מפורטת באתר לימודי הסמכה.

תחומי עיסוק

דוח בוגרים לפי תחום עיסוק כימיה
תחום עיסוק תת תחום סה"כ
אקדמיה, הוראה, מחקר ופיתוח עוזר הוראה, עמית מחקר, עובד מחקר, חוקר, פרופ', מתרגל, מלגאי, הוראה, סגן מנהל, מנהל, מדען, קצין פיתוח58.7%
ניהול בכיר, ניהול מנכ"ל, סמנכ"ל, נשיא, מנהל מפעל, מנהל סניף, מנהל מחלקה, מנהל משרד, ראש צוות, מפקח, ראש תחום, מנהל פרוייקטים, מנהל תפעול, קצין תכנון, מוביל פרוייקטים. 17.4%
כימיה 13%
אחר, אבטחת איכות ואמינות, אלקטרוניקה ומחשבים, מכונות/תעשייהבטיחות, ערכות הספק, עיבוד אותות, מנהל אפליקציות, תקנים ומערכות אלקטרואופטיים, מקרואלקטרוניקה, בקרה, מצב מוצק, תקשורת, גלים ואלקטרואופטיקה, VLSI , מהנדס מכונות, הנדסה ימית, תיב"מ, בקרה, מכטרוניקה, אחזקה, תחנות כוח, אנרגייה ומיזוג אויר, אופטומכניקה10.9%

מקומות תעסוקה

דוח בוגרים לפי שם מפעל כימיה
שם המפעל סה"כ
אוניברסיטאות ומכללות בארץ 38.78%
אחר (טכניון – עובדים, אגודה לאלכהוליזם, חמד"ע, אברגרין השקעות, שותף, שירותי בריאות, חברת חשמל, רשויות מקומיות, ציגלר הנדסה, מחקר גרעיני, דקסון אור עקיבא)24.48%
ביוטק (תמי, מדיברנדס, אורמקה בע"מ, אנזימוטק, טמבור, פיינטק בע"מ, נשר מפעלי מלט)16.32%
בטחון (רפא"ל, צה"ל)10.22%
מפעלי הייטק (טאויר סמיקונדקטורס, אשד, S.M.S TRANSPORT SERVICES)10.2%