חינוך למדע וטכנולוגיה

היכן ניתן ללמד עם תואר מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, הכולל תעודת הוראה

בוגרי/ות הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה משתלבים כמורים בחינוך העל-יסודי, במכללות לטכנאים ולהנדסאים, באוניברסיטאות ובתעשיות עתירות ידע. הבוגרים/ות עוסקים/ות גם בפיתוח לומדות המהווה תעשייה בפני עצמה הדורשת ידע מדעי, הנדסי ופדגוגי. בנוסף לכך, הבוגרים יכולים/ות להמשיך ללימודים לתואר שני (מגיסטר) ולתואר שלישי (דוקטור).

בנוסף להוראה, עם כל אחד מהתארים המוענקים ע''י הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, ניתן להשתלב במערכת החינוך ולהשתתף בעיצוב תוכניות לימודים, פיקוח, ניהול ומחקר.

במהלך לימודיהם בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, רוכשים הסטודנטים מקצוע ייחודי, המשלב טכנולוגיה, מדע ויחסי אנוש. לעוסקים במקצוע זה ניתנת הזכות לחנך את דור העתיד ולהדריכו בצעדיו הראשונים בטכנולוגיה ובמדע, בעיקר לאור העובדה שבארץ קיים מחסור במורים מובילים למתמטיקה, מדעים וטכנולוגיה.

מדוע ללמוד חינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון

  • לימודי תואר ראשון בפקולטה מתקיימים בשמונה תחומי התמחות: מתמטיקה | פיזיקה | כימיה | ביולוגיה | סטודנטים יושבים בהרצאהמדעי המחשב | טכנולוגיה-מכונות | אלקטרוניקה-חשמל | מדעי הסביבה.
  • סטודנטים המתקבלים לפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, לומדים בהתאם למגמת ההתמחות בה בחרו, את מקצועות המדע וההנדסה יחד עם כל הסטודנטים באותו המסלול בטכניון.
  • בנוסף, נלמדים גם מקצועות החינוך והם כוללים: מבואות החינוך בהם הדגש מושם על פסיכולוגיה ופילוסופיה של חינוך  | מיומנויות הוראה | דרכי הוראה של מקצועות ההתמחות | שיטות לימוד חדשניות. בלימודים העיוניים משולבת התנסות במעבדות לשיטות הוראה, תוך יישום טכנולוגיות מתקדמות וכן התנסות במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית.
  • בסיום לימודיהם מקבלים הבוגרים את התואר עם ציון התמחות. התואר כולל תעודת הוראה, שעל-פיה מעניק משרד החינוך רישיון לעסוק בהוראה.

תכנית מבטים 1 (מסלול לימודים לאחר תואר לבוגרי/ות הטכניון בלבד)

  • במסגרת תכנית מבטים 1 - מהנדסים/מדענים בחינוך טכנולוגי ומדעי לומדים באחד ממסלולי הלימוד של הפקולטה.
  • לבוגרי/ות הטכניון - היקף הלימודים הוא לפחות 36 נקודות על פי התנאים המפורטים בראש כל תכנית לימודים. המעוניינים ללמוד למסלול לאחר תואר זה במסלול שהרקע האקדמי שלהם אינו מופיע בתיאור המסלול, יתבקשו ללמוד קורסי השלמה בהתאם לרקע האקדמי שלהם.
  • המסלול חוג לאחר תואר מוכר על-ידי משרד החינוך ככולל תעודת הוראה לבתי ספר על יסודיים (חטיבות ביניים ותיכונים) ולמכללות לטכנאים והנדסאים.
  • הכישורים הנרכשים בלימודים במסלול זה יתרמו לעבודתכם בכל מקום ותחום בו תבחרו לעסוק: במערכת החינוך, בתעשייה, במערכת החינוך, באקדמיה ובמגזר הציבורי.
מלגות ושכר לימוד
  • בתכנית מבטים 1 – חוג לאחר תואר - בוגרי/ות הטכניון מקבלים מלגת שכר לימוד לארבעה סמסטרים ללימודים במסגרת תכנית מבטים.
  • במהלך לימודיהם סטודנטים בטכניון יכולים להתחיל לצבור נקודות למסלול זה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה. לאחר סיום התואר הראשון, הבוגרים יעברו לתכנית מבטים ויוכלו להשלים את לימודיהם במסגרת התכנית במשך ארבעה סמסטרים עם מלגת שכ''ל מלאה. המעבר לתכנית מבטים יתבצע רק לאחר התואר הראשון.

תכנית מבטים 2 (מסלול לימודים לתואר שני לבוגרי/ות הטכניון בלבד בממוצע ציונים 80 ומעלה או עם תואר מתקדם, שני או שלישי)

  • פתיחת מסלול לימודים יוקרתי חדש לבוגרי הטכניון: תואר שני ותעודת הוראה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון.
  • לאור הצלחת תכנית מבטים, במסגרתה זכו מאות בוגרי טכניון למלגת שכר לימוד מלאה לתואר ראשון נוסף בהוראת המדעים, המתמטיקה וההנדסה, מציע הטכניון תכנית חדשה ומשודרגת לבוגריו המצטיינים עם מלגת שכר לימוד מלאה.
  • התכנית היא הזדמנות להתפתחות אישית ומקצועית, להרחבת אפשרויות התעסוקה, להתנסות במחקר ולצבירת ניסיון בפרויקטים חינוכיים במערכת החינוך הפורמלית והבלתי פורמלית (לדוגמה, מוזיאוני מדע). הכישורים שתרכשו בלימודי התואר יתרמו לעבודתכם בכל מקום ותחום בו תבחרו לעסוק – במערכת החינוך, באקדמיה, בתעשייה ובמגזר הציבורי.
  • התואר כולל תעודת הוראה לחטיבות ביניים, לתיכונים ולמכללות לטכנאים והנדסאים. תואר שני הוא תנאי של משרד החינוך להוראה ולהגשה לבגרות בכיתות י"א-י"ב וכן לתכנית ניהול בתי ספר של משרד החינוך. פרישת הלימודים על פני חמישה-שישה סמסטרים מאפשרת שילוב לימודים ועבודה.
  • מסלולי לימודים אפשריים לתואר שני ותעודת הוראה: תואר שני ללא תזה (60 נקודות), תואר שני עם עבודת גמר (44 נקודות) ותואר שני עם תזה מחקרית (36 נקודות). תיתכן דרישה להשלמות בתחום התוכן בהתאם לרקע האקדמי.

 

מחוויותיהם של הבוגרים שרון טמיר, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון, בוגר לתואר שני בהנדסת מערכות ותואר ראשון נוסף בהוראת הטכנולוגיה והמדעים במסגרת תכנית מבטים

שרון טמיר, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל בטכניון, תואר שני בהנדסת מערכות ותואר ראשון נוסף בהוראת מדע וטכנולוגיה במסגרת תכנית מבטים. 

הגעתי לתחום ההוראה מהצבא. אחרי שנים רבות בשירות קבע בהם מילאתי מגוון תפקידים הן מבצעיים כמפקד והן ניהוליים טכניים כמנהל פרויקטים מיוחדים וייחודיים, החלטתי לשנות כיוון לתחום ההוראה.

כמהנדס ומנהל בעל ותק רב בפיתוח מערכות ביטחוניות, היה די ברור לי ולסביבה, כמו רבים לפני, שדרכי מובילה לאחת מהתעשיות הביטחוניות שבארץ. הרצאה ששמעתי טרם פרשתי מצה"ל, מפי קצין בכיר במילואים, על המשך תרומה למדינה בתחום החינוך שתחליף את התרומה הביטחונית, גרמה לי לעצור ולחשוב פעם נוספת בבחירת עתידי המקצועי.

כמהנדס בעל תואר שני, היה ברור שאלך לתחום הוראת המדעים והטכנולוגיה. הצבא והמדינה אף הם מעודדים מעבר של קצינים ונגדים פורשים לתחום ההוראה ואף מסבסדים חלק ניכר מלימודים אלה.

רגע לפני שנרשמתי ללימודים במכללת מורים, הובאה לידיעתי ידיעה פרסומית על תכנית מבטים לבוגרי/ות הטכניון הנתמכת במלגת שכ"ל מלאה מהטכניון ללא התחייבות תעסוקתית בעתיד!

פניתי לטכניון, לפקולטה לחינוך המדעים וטכנולוגיה, והופתעתי כאשר זומנתי לריאיון על ידי הדיקנית דאז פרופ' אורית חזן*. הריאיון הלבבי והאוזן הקשבת גרמו לי להבין מהר מאוד שמדובר כאן בתואר ייחודי הן בהשוואה לתארים אחרים בטכניון והן בהשוואה לתארי ההוראה במכללות.

בחרתי ללמוד במסלול הוראת חשמל ואלקטרוניקה. אין ספק שהתואר בטכניון היה עמוס יותר וארוך יותר ביחס ללימודי הוראה במכללות, אך המוטו הצבאי על-פיו: "מה שקשה יותר שווה יותר" חיזק את החלטתי גם כאן. לוגו הטכניון על תעודת הבוגר מסמל: "השקעתי יותר כדי להיות טוב יותר".

במקביל ללימודי התואר לימדתי במשרה חלקית פיזיקה בחטיבת ביניים ובתיכון. המפגש עם תלמידים לא הרתיע אות, ההפך הוא הנכון: רציתי מאוד לבחון את יכולותיי כמפקד וכמנהל גם כמורה בכיתות של 30 תלמידים ומעלה. ההתאהבות הייתה מידית והדדית. כמובן שהיו קשיים, אבל קשיי אתגר ולא קשיי תסכול.

הוראה וחינוך הנם מקצועות עם משובים מידיים לטוב ולרע: מההנהלה, ההורים וכמובן, התלמידים. קל מאוד להשתפר ולהתקדם במקצוע בו המשוב הוא יום יומי ולפעמים גם משעה לשעה.

לימודי התואר עצמם היו שונים מאוד מלימודי ההנדסה המוכרים לי. מאוד עניינו אותי לימודי הפסיכולוגיה, שיטות הוראה והפילוסופיה של החינוך, עולם שהיה זר לי לחלוטין עד כה.

בפן החינוך הטכנולוגי למדתי ליישם מתודות של נטיעת מוטיבציה בתלמידים, איתור קשיי הבנה מבעוד מועד והכול למען מטרה חשובה אחת: להוציא את התסכול מהלימוד ולהפכו להנאה עבור כל תלמיד ותלמידה. תחום החינוך הוא תחום שלכולנו יש מה להגיד לגביו בשיח היום יומי, במיוחד בכל הנוגע לחינוך ילדינו, אך כמה אנו באמת מבינים או מכירים תחום זה.

חבריי לספסל הלימודים היו מיוחדים ביותר. אין תואר, לפחות שאני מכיר, המאגד חבורת סטודנטים בטווח גילאים כה רחב: סטודנטים "ילדים" בני 18 ועד "קשישים" בני 60 ויותר, עתודאים צעירים שאך עכשיו סיימו תיכון ועד בעלי חברות ומנהלים פורשים שבאים ללמוד "משהו אחר עבור הנשמה". צירוף זה של אנשים, גרמו לכך שהשיעורים יהיו מעניינים ביותר, אין דעות נכונות או לא נכונות בכל הקשור להוראה וחינוך. הסטודנטים הצעירים מביאים את זיכרונם ממערכת החינוך העכשווית והסטודנטים המבוגרים את ניסיונם כהורים ואת ניסיון החיים.

לסיכום, אין ספק שתכנית מבטים מביאה ייחודיות בכל המובנים. תוסיפו לעובדה זו את הסגל המופלא של המחלקה, הזוכה ללא הפסקה מדי שנה בפרסי המרצים המצטיינים בטכניון, ותקבלו שילוב מנצח של תואר ותכנית המעניקים לבוגרים את ארגז הכלים המושלם, כולל מצנח לצניחה רכה למערכת החינוך הממלכתית.

* כיום הדיקנית של הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה היא פרופ' יהודית דורי.

פנו אלינו

אפרת אפלמן - מזכירת לימודי הסמכה | apelmane@technion.ac.il | 04-8292169
edu.technion.ac.il

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים בכל מסלול לימודים מפורטת באתר לימודי הסמכה.

תחומי עיסוק

דוח בוגרים לפי תחום עיסוק הוראת טכנולוגיה והמדעים
תחום עיסוק
תת תחום
סה"כ
אקדמיה
עוזר הוראה, עמית מחקר,  עובד מחקר,  חוקר, פרופ', מתרגל, מלגאי
55.7%
הוראה בתיכון
הוראה, סגן מנהל, מנהל
21.3%
ניהול בכיר , ניהול
מנכ"ל, סמנכ"ל, נשיא, מנהל מפעל , מנהל סניף, מנהל מחלקה, מנהל משרד, ראש צוות, מפקח, ראש תחום, מנהל פרוייקטים, מנהל תפעול, קצין תכנון, מוביל פרוייקטים. 11.5%
כימיה, רפואה, עצמאי,אחר
6.4%
מערכות מידע ותוכנה, חומרה, אלקטרוניקה ומחשבים
מנתח מערכות, מתכנת, הנדסת תוכנה, מהנדס מחשבים, ערכות הספק, עיבוד אותות, מנהל אפליקציות, תקנים ומערכות אלקטרואופטיים, מקרואלקטרוניקה, בקרה, מצב מוצק, תקשורת, גלים ואלקטרואופטיקה, VLSI4.8%

מקומות תעסוקה

דוח בוגרים לפי שם המפעל הוראת טכנולוגיה והמדעים
שם המפעל
סה"כ
אוניברסיטאות ומכללות בארץ ובחו"ל
44.77%
בתי ספר
20.90%
מפעלי הייטק (רד, CONNECT ONE LTD, אלביט, אפרת, CEPS, טאויר סמיקונקטורס, סיסקו סיסטם, עורק חיפה, קומברס)
14.91%
אחר (רשויות מקומיות, בתי חולים, טכניון – עובדים, מל"ט חולון, עצמאי, גליל הנדסה)
13.45%
בטחון (צה"ל, רפא"ל )
4.48%
ביוטק (בתי זיקוק לנפט בע"מ)
1.49%